21 نشانه مقاومت انسولینی در کاهش وزن

دسته بندی : دیابت

زمان انتشار : 1399/05/20

زمان به روز رسانی : 1399/07/20

 

مقاومت بدن در برابر انسولین می‌تواند یک از دلایلی باشد که شما به خاطر آن برای وزن کم کردن دچار مشکل هستید. اگر یک رابطه دوطرفه دوستانه و دشمنانه با کربوهیدرات‌ها دارید، این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید که آیا خطر مقاومت انسولین برای شما وجود دارد یا خیر.

 

 

آیا بدن شما در برابر انسولین مقاومت دارد؟ حتی با وجود آزمایش باز هم سخت است که یک جواب ساده بله یا خیر به این سوال داد.

 

قبل از اینکه به شما راهی که خودتان می‌توانید بفهمید مقاومت انسولینی دارید یا خیر را نشان دهیم، چند راه هست که دکتر شما به وسیله آن میتواند مقاومت انسولینی را تشخیص دهد. این آزمایش ها همیشه دارای نتیجه قطعی نیستند و در بسیاری از اوقات نتیجه های مثبت یا منفی را به اشتباه نشان می‌دهند.

بیاید چهار آزمایشی را که می‌توانید از دکترتان بخواهید تا برایتان تجویز کند، مرور کنیم.
 

  1. سایز دور کمر.                                                                                                             
       یک آزمایش بسیار ساده که نشان می‌دهد آیا دور کمر شما بیشتر از ۳۵ اینچ است یا خیر.

     
  2. سطح گلوکز در حالت ناشتا                                                                                               
    یکی از معمول ترین آزمایش ها اندازه گیری میزان گلوکز خون شما در حالت ناشتا است. اگر میزان قند خون شما بیش از ۷۵ تا ۱۰۰ میلی گرم باشد ممکن است دچار مقاومت انسولینی باشید.

     
  3. سطح انسولین در حالت ناشتا                                                                                             
    در این آزمایش بجای سطح گلوکز سطح انسولین شما اندازه گیری میشود. اگر میزان انسولین خون شما بالاتر از ۱۰ باشد نشانه این است که احتمالا شما مقاومت انسولینی دارید.

     
  4. آزمایش تحملی گلوکز                                                                                                      
    یک آزمایش پیچیده که نیاز به تعداد زیادی آزمایش خون در طول روز دارد. این تست در صورت مشکوک بودن به دیابت یا کمبود قند خون تجویز میشود. اگر دکترتان این آزمایش را تجویز کرد، حتما مطمئن شوید که میزان انسولین خونتان هم اندازه گیری شود. بیشتر آزمایش‌ها نتایج کاملی را نشان نمی‌دهند و نتایج مثبت و منفی غلط در آنها زیاد رخ می‌دهد. بهترین راه برای اینکه خودتان تشخیص دهید که مقاومت انسولینی دارید یا نه این است که یک پرسشنامه که راجع به علائم است را پر کنید، مثل پرسشنامه زیر. اگر امتیاز بالایی بدست آوردید احتمالا مشکلات انسولینی و قند خون دارید که باید اقدام به معالجه کنید.                                                                                                             
                                                                                                             

 لیست زیر 21 نشانه داشتن مقاومت انسولینی را نشان می‌دهد، آن را بخوانید و هر شرایطی که برای شما صدق میکند را تیک بزنید. 

         

۲۱ نشانه داشتن مقامت انسولینی

 

در لیست زیر کدام یک از نشانه‌ها برای شما هم صادق است؟
 

  1. سابقه خانوادگی در داشتن دیابت، اضافه وزن، کلسترول غیر عادی یا تری گلیسیرید، بیماری‌های قلبی و یا حمله قلبی.
     
  2. میل زیاد و مداوم به شیرینی‌ها یا اسنک‌های پفکی و شور.
     
  3. نیاز مداوم به خوردن غذا و یا خوردن مقدار بسیار زیاد غذا.
     
  4. از دست ندادن وزن حتی با ورزش و کم کردن میزان دریافت کالری بدن.
     
  5. اضافه شدن وزن حتی با خوردن مقدار کم غذا.
     
  6. تجمع بیشتر وزن در کنار کمر و شکم.
     
  7. لکه‌های پوستی ( کوچک، بدون درد، پوست شل) روی گردن، سینه، کشاله ران، زیربغل.
     
  8. سابقه دوران قاعدگی نامنظم مخصوصا در حالتی که یک یا چند ماه رد شوند.
     
  9. سابقه داشتن بیماری پلی کیست تخمدان.           
     
  10. سطح تری گلیسید بالا.
     
  11. سطح پائین کلسترول مفید.
     
  12. سطح بالای کلسترول مضر.
     
  13. فشار خون بالا یا در مرز بالا.
     
  14. دور کمر بالاتر از ۵۳ اینچ.
     
  15. حس اعتیاد به کربوهیدرات ها.
     
  16. حس نداشتن هیچگونه اراده برای رعایت رژیم.
     
  17. سر درد، حالت تهوعی که وقتی غذا میخورید از بین میرود.
     
  18. کمبود قند خون.
     
  19. خستگی بعد از ظهر.
     
  20. میزان توده بدنی بالای ۳۰ یا بیشتر.
     
  21. بیش از ۷ کیلو اضافه وزن.

اگر 3 یا بیشتر از موارد بالا را تیک زدید، احتمالا مقاومت انسولینی دارید. هر چه تعداد بیشتری را تیک بزنید احتمال ابتلا شما بیشتر است.

 

دلایل ابتلا به مقاومت انسولینی
 

دلایل زیادی برای ابتلا به مقاومت انسولینی وجود دارد موارد زیر از عمده‌ترین آن‌ها هستند:
 

یک: مصرف کربوهیدرات ها با مواد معدنی کم و ناچیزـ این نوع کربوهیدرات ها در غذاهای فرآوری شده، نوشابه های قندی، سوداها، غذاهایی که دارای شیره ذرت با فروکتوز بالا هستند. غذاهای کم کالری بسته بنده شده، مصرف زیاد شکر و عسل غیر طبیعی و غیره.
 

دو: میزان کم دریافت پروتئین یا دریافت کم کیفیت پروتئین.
 

سه: میزان ناکافی دریافت چربی و یا دریافت کم کیفیت چربی های مفید.
 

چهار: مصرف کم فیبرها.
 

پنج: استرس
 

شش: کم فعالیت بودن. یا تمرین کم و ناکافی.
 

هفت: کاتابولیسم ( هر چیزی که باعث از دست دادن بافت ماهیچه‌ای شود. مثل زیاده روی در ورزش و تمرین. کمبود در تمرین و ورزش، کورتیزول زیادی، استرس و غیره)
 

هشت: کبد تنبل و سم زیاد در بدن.
 

نه: سن، مقدار تولید زیاد رادیکال و اکسید کننده در بدن.

 

انسولین اضافی جدا از اینکه شما را به یک ماشین ذخیره چربی تبدیل می‌کند باعث میشود که همیشه حس مریضی کنید. تپش قلب، عرق کردن زیاد یا عرق کردن کم، تمرکز ضعیف، ضعف بدنی، عصبی بودن، خستگی، تحریک پذیری و غیره نیز از نشانه های انسولین زیاد است. اگر شما حتی مقدار بسیار کمی هم نسبت به انسولین مقاومت داشته باشید از دست دادن چربی‌های اضافی تقریبا غیر ممکن خواهد بود. اما هنوز امید هست و راه حل‌های متنوعی برای از بین بردن مقاومت انسولینی وجود دارد.

 

راه حل از بین بردن مقاومت انسولین

 

از آنجایی که مقاومت انسولینی به دیابت نوع ۲، چاقی، فشار خون بالا، و انسداد شریان قلب مربوط میشود بهتر است هر چه سریع تر علائم مقاومت انسولینی را بررسی کرد. حتی بدترین حالت‌های مقاومت انسولینی هم با برنامه تغییر سبک زندگی قابل درمان و کاهش هستند. پیشنهاد می‌شود که تست بررسی متابولیسم انجام شود تا هرگونه غیر عادی بودن هورمون‌ها یا متابولیسم معلوم گردد. معمولا ۹۰ درصد مواقع این کار مشکلات انسولینی را از بین میبرد.

توازن میزان انسولین در بدن به سادگی انجام این سه کار است. تصور کنید به یک متخصص تغذیه دسترسی ندارید و می‌خواهید یک برنامه سه هفته‌ای تنظیم متابولیسم داشته باشید. این برنامه از این قرار است:

 

اول

ابتدا لازم است که لوزالمعده شما را آرام و کبد را سم زدایی کنیم. برای این کار باید مقدار کافی غذاهای ضد التهاب بخورید تا کربوهیدرات های التهابی و چربی‌های که تاثیر منفی بر روی سلول های شما دارند از بین بروند.
 

دوم

ما با متابولیسم بافت‌های فعال را برمیگردانیم. این کار با گنجاندن تمرین متابولیک و به تعادل رساندن مواد مغذی انجام می‌شود.
 

سوم

می‌رویم سراغ گنجاندن برخی‌ عادت‌های درست مثل ورزش و ترک بعضی عادت‌های غلط، مثل کمبود خواب، استرس زیاد، سیگار، مصرف الکل و … . با وجودی که این کار آسان به نظر می‌رسد، اما همانطور که احتمالا خودتان هم می‌دانید، اصلا این گونه نیست. باید مدام در حال بررسی و اصلاح عادات مربوط به سلامتی خود باشید. همینطور که پیش می‌روید، با اصلاح عادت‌هایتان و انتخاب عاداتی بهتر، نشانه‌های مقاومت به انسولین یکی یکی از بین می‌روند.
 

مقاومت به انسولین چیزی نیست که بخواهید آن را دست کم یا نادیده بگیرید؛ چون بدون هیچ نشانه‌ای (یا با نشانه‌های کم) آرام آرام زندگی و سلامت شما را نابود می‌کند و باعث اضافه وزن و چه بسا مشکلات بدتری می‌شود (سرطان، دیابت و خطر سکته قلبی). برنامه بالا در سه گام، هر چه لازم دارید به شما می‌گوید تا بتوانید فرایند مقاومت به انسولین را متوقف کرده و برعکسش کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید