5 خاصیت مهم ال کارنتین را بشناسید

ال کارنتین را بهتر بشناسید،خواص ال کارنتین

ال کارنتین یکی از مشتقات طبیعی اسیدهای آمینه به حساب می آید که بیشتر به عنوان مکمل کاهش وزن شناخته می شود. البته که بسیاری به اشتباه تصور می کنند ال کارنتین تنها باعث کاهش وزن می شود اما در واقع تنها کارکرد ال کارنتین لاغری نیست. ال کارنتین باعث تولید انرژی در بدن می شود.

همچنین این ماده به سلامت قلب و درمان دیابت نیز کمک می کند.در این مقاله بر آنیم شما را با مکمل ال کارنیتین آشنا سازیم و همچنین درباره فواید، انواع و عوارض آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید:

ال کارنتین و خواص مهم آن

خواص الکارنتین

ال کارنیتین با انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری، در تولید انرژی نقش مهم را ایفا می کند. میتوکندری همانند یک موتوری در درون سلول های بدن است که از طریق چربی سوزی، انرژی قابل مصرف را تولید می کند. بدن انسان می‌تواند با استفاده از اسیدهای آمینه‌ی لیزین و متیونین، ال کارنیتین بسازد.

در اینجا باید به این نکته توجه کنید که برای تولید مقادیر کافی از ال کارنیتین به ویتامین C زیادی نیز نیاز است.

ال کارنیتین بر اثر مصرف برخی مواد غذایی نیز به بدن ما می رسد، این مواد غذایی عبارت است از محصولات حیوانی مانند گوشت و ماهی. گیاهخواران و افرادی که دارای مشکلات ژنتیکی خاصی دارند، قادر به تولید و یا دریافت ال کارنیتین کافی نیستند.

پس می توان گفت ال کارنیتین نوعی ماده ی مغذی است که بدن در برخی شرایط ممکن است تولید نشود. به طور خلاصه، ال کارنیتین از مشتقات اسیدهای آمینه است که یکی از ضرورات بدن است. که با مصرف محصولات حیوانی تامین می گردد.

علاوه بر مواد غذایی ال کارنیتین به صورت مکمل نیز در دسترس خواهد بود که می توان از آن استفاده کرد.

ال کارنیتین به شکل زیستی فعال و استاندارد کارنیتین است که در بسیاری از غذاها و مکمل ها یافت می شود. انواع دیگر کارنیتین عبارتند از:

• دی کارنیتین:

D-Carnitine یک شکل غیرفعال است که می تواند با جلوگیری از جذب سایر انواع مفیدتر کارنیتین، موجب کمبود کارنیتین در بدن گردد.

• استیل ال کارنیتین:

استیل ال کارنیتین را می توان مفیدترین نوع کارنیتین در نظر گرفت که برای مغز بسیار مفید است. استیل ال کارنیتین برای درمان های بیماری های مغزی مانند آلزایمر نیز استفاده می شود.

• پروپیونیل ال کارنیتین:

این مدل از کارنیتین برای جل مشکلات جریان خون و همچنین فشار خون بالا مناسب است. این نوع از کارنیتین از طریق تولید اکسید نیتریک عمل می کند.

• ال کارنیتین ال تارتارات:

این مدل از کارنیتین یکی از رایج ترین مکمل های ورزشی است که به سرعت جذب می شود. این نوع کارنیتین در کاهش مشکلات ناشی از ورزش مانند درد عضلانی و ریکاوری ورزشی بسیار مفید است.

در حالت کلی استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین جز موثرترین کارنیتین ها برای مصارف عمومی هستند که برای نیازها و اهداف شخصی شما مناسب اند. البته کارنتین ها را باید نوعی متناسب با نیازها و اهداف شخصی خود انتخاب کنید.

در حالت کلی ال کارنیتین جز استانداردترین کارنیتین ها به حساب می آید که همه ما آن را بیشتر از استیل ال کارنیتین، پروپیونیل ال کارنیتین و ال کارنیتین ال تارتارات می شناسیم.

ال کارنتین و نقش آن در بدن

 

نقش ال کارنیتین در بدن

نقش مهم ال کارنیتین در بدن، کمک به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی است. ال کارنیتین باعث انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری می شود. میتوکندری جایی است که در آن اسیدها برای تولید انرژی سوزانده می شود.

98% از ذخایر ال کارنیتین در ماهیچه ها یافت می شود و مقدار کمی از آن در کبد و خون موجود است. ال کارنیتین باعث افزایش سلامت عمومی بدن می شود و موجب رشد و سلامت میتوکندری می شود که همین امر باعث میشود شما در سن پیری به سلامت تر و سالم تر نسبت به همسن ها خود باشید.

مطالعات جدید نشان می دهد که انواع مختلف ال کارنیتین برای حل مشکلات و بیماری های قلبی و مغزی، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهم تمام این موارد را به طور خلاصه بیان کنیم، اصلی ترین نقش ال کارنیتین انتقال اسیدهای چرب به درون سلول ها است. این اسیدهای چرب به میتوکندری رسانده می شود تا انرژی لازم برای بدن سوزانده شود.

ال کارنیتین و کاهش وزن

همان طور که در بالا بیان کردیم، ال کارنیتین باعث می شود تا با انرژی لازم در بدن سوزانده شود از این رو از نظر تئوری، استفاده از ال کارنیتین به عنوان یک مکمل کاهش وزن منطقی و کارآمد خواهد بود.

اما باید به یک نکته اشاره کرد با توجه به پیچیدگی بدن، ال کارنیتین باعث کاهش وزن می شود اما تاثیر چشم گیری نخواهد داشت. درست است که ساز و کار سلولی ال کارنیتین موجب می‌شود تا تصور کنیم که برای کاهش وزن مفید است، ولی اثرات آن روی کاهش وزن، بسیار کم است.

فواید ال کارنتین برای سلامتی

فواید ال کارنیتین برای سلامتی

1- اثرات ال کارنیتین بر عملکرد مغز

ال کارنیتین دارای مزیت های بسیاری زیادی است. یکی از این مزیت ها این است که که مصرف ال کارنیتین می تواند بر روی عملکرد و سلامت مغز تاثیرگذار باشد.

با وجود برخی از تحقیقات، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف استیل ال کارنیتین می تواند از کاهش توانایی های ذهنی ناشی از بالا رفتن مغز جلوگیری کند و موجب بهبود نشانگرهای یادگیری در سنین بالا گردد.

از این رو مصرف استیل ال کارنیتین می تواند به جلوگیری از مشکلات مغزی مانند آلزایمر نیز جلوگیری نماید.
همچنین دیگر مطالعات در این زمینه نشانگر این است که که استیل ال کارنیتین فواید دیگری برای عملکرد کلی مغز سالمندانی دارد که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری‌های مغزی نیستند.

همچنین در مواردی، مصرف این نوع کارنیتین می تواند از مغز در برابر آسیب های سلولی نیز مراقبت کند. طی یک تحقیقات، یک سری افراد روزانه 2 گرم استیل ال کارنیتین را الکی و بدون هیچ هدفی مصرف می کردند که به مدت 90 روز این روند را ادامه دادند.

بعد از آن با توجه به آزمایشاتی که انجام شد دریافتند، بهبود قابل‌توجهی در تمام اندازه‌گیری‌ها و ارزیابی‌های عملکرد مغزی آنها صورت گرفته است.

البته برای بررسی مزیت‌های بلندمدت ال کارنیتین در افراد سالمی که دچار بیماری یا مشکلات مربوط به عملکرد مغزی نیستند، نیاز است تا تحقیقات و مطالعات بیشتری را انجام دهند و هنوز در این باره نمی توان نظر جدی داد.

به طور کلی ال کارنیتین، مخصوصا نوع خاص آن یعنی استیل ال کارنیتین اثرات مفیدی بر روی عملکرد مغز و بیمارهای مرتبط از جمله آلزایمر دارد.

ال کارنتین و سلامت قلب

2- سلامت قلب

مصرف ال کارنیتین برای کاهش فشار خون و فرآیندهای التهابی مرتبط با بیماری های قلبی نیز مفید است.

طبق مطالعات نشان داده شده، مصرف ال کارنیتین موجب بهبود حال بیماران مبتلا به اختلالات قلبی شدید می شود.

از این رو مطابق با نتایج به دست آمده از تحقیقات، افرادی که از مکمل های ال کارنیتین استفاده می کنند، کمتر دچار نارسایی های قلب و مرگ و میر می شوند.

3-تاثیر ال کارنیتین بر عملکرد ورزشی

بنا بر تصور بسیاری از افراد مصرف ال کارنیتین برروی عملکرد ورزشکاران تاثیر بسیار چشم گیری نخواهد داشت.

اما ممکن است مصرف ال کارنیتین برای ورزشکاران بسیار مفید باشد که اثرات آن را بصورت غیر مستقیم و در طی گذر هفته ها و ماه ها مشاهده خواهید کرد. ال کارنیتین با مکمل هایی مانند کافئین و یا کراتین ها بسیار متفاوت است چرا که آنها مستقیما بر عملکرد ورزشی ورزشکاران تاثیر می گذارد و آن را بهبود می بخشد.

ال کارنیتین برای موارد زیر مفید است:

• ریکاوری: مصرف ال کارنیتین در ورزشکاران باعث می شود تا ریکاوری ورزشکاران بهبود پیدا کند.

• تامین اکسیژن ماهیچه‌ها: افزایش میزان اکسیژنی که باید به عضلات برسد.

• افزایش استقامت: باعث می شود جریان خون و تولید اکسید نیتریک افزایش پیدا کند و به رفع خستگی ورزشکاران کمک می کند.

• درد عضلانی: ال کارنیتین موجب کاهش درد عضلانی پس از ورزش می‌شود.

• تولید گلبول قرمز خون: گلبول های قرمز در خون را افزایش می دهد که همین امر باعث می شود اکسیژن لازم به تمام قسمت های بدن و ماهیچه ها منتقل شود.

عوارض ال کارنتین

عوارض ال کارنیتین چیست؟

این نکته را نباید فراموش شود که هر مکملی، اگر به اندازه و در صورت معقول استفاده شود، نسبتا خطری شما تهدید نخواهد کرد و عوارض جانبی ندارد.

مطابق با یک مطالعه جهت عوارض و خطرناک ناشی از مصرف ال کارنیتین، این ماده را به مدت 21 روز و روزانه 3 گرم به افراد دادند تا مصرف کنند. در ابتدا و انتهای این تحقیق، همه افراد شرکت کننده را به آزمایشگاه بردند و از آن ها آزمایش خون گرفتند. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد که در بدن هر شرکت کننده هیچ اثر نامطلوبی دیده نمی شود.

طی مطالعه انجام شده درخصوص ایمن بودن ال کارنیتین، مشخص شد که اگر فردی در روز 2 گرم ال کارنیتین مصرف کنند در بلند مدت بی خطر خواهد بود.

البته در برخی افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع و مشکلات معده دیده شود. به طور کلی طی مطالعات شناخته شده بیشتر افراد با مصرف 2 گرم یا کمتر در روز به هیچ مشکلی برنخواهند خورد و عوارض جانبی جدی به دنبال نخواهد داشت.

درحالت کلی بیشتر افراد مصرف ۲ گرم یا کمتر در روز را به‌خوبی تحمل می‌کنند و این مقدار برای آنها بی‌خطر است. بعضی از افراد حالت تهوع یا سایر عوارض جانبی گوارشی را گزارش داده‌اند، ولی هیچ‌گونه مشکل جدی مشاهده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید